Kasinėdami Klaipėdos senamiestį radome nemažai fajanso ir porceliano šukių, tarp kurių buvo ir importinio kiniško porceliano. Pasirausęs interneto platybėse, sukurpiau nedidelę apžvalgėlę apie kinišką porcelianą ir jo įtaką Europos keramikos gamintojams. Iki šiol apie tai nedaug kas pas mus rašė, tai gal kam pravers.
Dar visai neseniai Kinija dažnai asocijavosi su prastos kokybės
vakarietiškų prekių kopijomis, tačiau vos prieš kelis šimtmečius viskas buvo
atvirkščiai – Vakarų Europoje buvo labai vertinami kiniško porceliano indai, o
vietiniai gamintojai rinką užtvindė pigesnėmis kiniškų indų replikomis. Porceliano
indai iš Kinijos į Europą masiškai pradėti eksportuoti pačioje 17 a.
pradžioje, Ming dinastijos imperatoriaus Vanli (1572-1620) valdymo
laikais. 16-17 aa. sandūroje Kinijos ir Europos prekybiniai ryšiai sparčiai
augo, pirmiausia Portugalijos ir Olandijos pirklių dėka. Teigiama, kad
Kinijos porceliano sostinėje Dzingdedžene (Jingdezhen) specialiai Europai
pagaminta ir eksportuota per 3 milijonus indų. Šie brangūs, taip vadinami
"kraak" keramikos indai dažnai sutinkami to meto olandų tapytojų
darbuose (1 pav.). Nemažai Mingų epochos keramikos išliko iki mūsų dienų: jos
nesunku rasti muziejuose ir antikvariatuose, kolekcijas ženkliai papildė
radiniai iš nuskendusių laivų.
1 pav. Jan van Kessel dirbtuvės (1626-79). Natiurmortas |
Vanli epochos porceliano indai atpažįstami pagal
charakteringą puošybos stilistiką – sekcijomis sudalintus indų pakraščius (2 pav.). Sekcijose
buvo dažniausiai buvo vaizduojami gėlių žiedai, vaisiai, kiti laimę nešantys kinų
simboliai. Centrinėje dalyje buvo piešiami įvairūs motyvai: gėlės vazose,
gamtos vaizdeliai su vabzdžiais, paukščiais ar gyvūnais, rečiau scenos su
žmonių figūromis. Indai dažniausiai buvo dekoruojami tik kobalto mėlyna spalva.
Prekyba su Kinija ne visuomet vykdavo sklandžiai, neretai kiniško
porceliano rinkoje pritrūkdavo. Didelė paklausa skatino Europos keramikos
gamintojus pateikti rinkai panašius, ir galimai pigesnius gaminius.
Maždaug nuo trečiojo 17 a. dešimtmečio Olandijoje suklestėjo mėlynais dažais
baltame fone išpieštos keramikos gamyba. Šiai keramikai prigijo Delft keramikos
vardas (nuo Delft miestelio, kuriame veikė daug fajanso manufaktūrų). Delft
keramika vadinami ne tik indai, bet ir kiti fajanso dirbiniai – apdailos plytelės,
skulptūrėlės ir panašiai. Kiniškas porcelianas buvo kopijuojamas ir kitose
šalyse - Vokietijoje, Portugalijoje, Anglijoje, Persijoje ir kitur.
2 pav. Kraak
keramikos lėkštė pagaminta Kinijoje maždaug 1610-20 m |
Vanli
stiliaus Delft keramikos lėkštė rasta Amsterdame. 17 a. |
Pradžioje Delft keramikos meistrai dažnai preciziškai kopijuodavo
kinišką indų puošybą (3 pav.). Vėliau motyvai buvo labiau stilizuojami,
atsirasdavo vis daugiau vietinių siužetų – pvz. vėjo malūnai. Nukopijuoti
ornamentiką sunku nebuvo, tačiau atkartoti paties porceliano kokybę europiečiams nesisekė dar ilgai. Tik 18 a. antrojoje pusėje Anglijos ir
Vokietijos meistrams pavyko sukurti porcelianą, savo kokybe prilygstantį
kiniškam.
Kiniško Kraak porceliano (datuojamo 17 a. pradžia) Lietuvos
archeologinėje medžiagoje lyg ir nėra pastebėta, tačiau rasta nemažai Europoje
pagamintų indų, kurių puošyboje nesunku atpažinti Vanli stilių. Kasinėjant
Valdovų rūmus rasta lėkštė pagaminta Portugalijoje. Delft keramikos fragmentų
randama gerokai dažniau. Pavyzdžiui Vilniuje, Trakų gatvėje rasta fajansinės lėkštės dalis su Vanli stiliui būdingu
ornamentu - neužbaigtais linijų priraizgytais ovalais, kuriuos skiria kutai,
kiek primenantys aštuonkojį (4 pav.). Centre greičiausiai buvo vienas būdingiausių šiam
stiliui motyvų – prie vandens tupintis paukštis. Lėkštė turi visus Delft
keramikai būdingus bruožus: abi lėkštės pusės padengtos balta glazūra.
Ornamentas nupieštas kobalto mėlyna spalva ir padengtas skaidria glazūra. Molio
masėje yra geltono pigmento.
4 pav. Delft fajanso lėkštė iš Trakų g. Vilniuje |
5 pav. Delft apdailos plytelė. Olandija, 17 a. pirma pusė |
6 pav. Delft apdailos plytelės dalis rasta Klaipėdoje. Olandija, apie 1640 m. |
Įdomu, kad kiniški indų dekoro motyvai buvo perkeliami ir ant apdailos
plytelių (5 pav.). Klaipėdoje, kasinėjant Sukilėlių g. rasta daug apdailos
plytelių papuoštų trimis tulpių žiedais, vienu būdingiausių motyvų, kuris taip pat atkartotas nuo kiniško porceliano (6 pav.). Tokios plytelės gamintos Olandijoje
apie 1640 metus.
Ko gero daugiausia Vanli
stiliumi puoštos keramikos yra tarp vokiškosios majolikos. XVII –XVIII a. vokiškoji majolika dominavo Ščecino,
Gdansko, Elbingo, Karaliaučiaus, Klaipėdos ir kitų Prūsijos bei Pomeranijos
miestų stalo keramikoje. Vokiškosios majolikos pasitaiko ir Vilniuje –
pavyzdžiui lėkštės fragmentai, kurios kraštai papuošti tipišku Vanli stiliaus
ornamentu, rasti Šventaragio gatvėje (7 pav.). Indai gaminti iš šviesaus molio,
todėl vizualiai kiek primena fajansą.
7 pav. Vokiškoji majolika puošta Vanli stiliumi. Rasta Šventaragio g., Vilniuje. 17 a. antra pusė |
8 pav. Vokiškosios majolikos lėkštė rasta Elbinge. 17 a. |
Centrinėje dalyje dažnai naudoti tie patys siužetai kaip Kraak ir Delft
induose, tarp kurių dažnai sutinkamas siužetas su paukščiu kemsyne (8 pav.) Naudoti ir savi motyvai vaizduojantys miestus, alegorijas ir kt. Kartais archeologai šią keramiką kildina iš Olandijos (http://www.stadtarchaeologie-lueneburg.de/mag/fay-marg.htm), kiti mano kad tai vietiniai gaminiai (http://staremiastoelblag-mah.blogspot.com/2013/01/o-talerzach-fajansowych-ciag-dalszy.html).
9 pav. Delft fajanso lėkštės fragmentai puošti Kangsi stiliumi. Rasta Sukilėlių g. Klaipėdoje. 18 a. pirma pusė |
17 a. pab. - 18 a. pradžioje į Europą atvežama žymiai įvairesnio
kiniško porceliano. Porceliano žinovai išskiria keletą pagrindinių stilių,
pavadintų tuo metu valdžiusių imperatorių vardais arba pagal ornamentikos
koloritą. Pastariesiems „prilipo“ prancūziški pavadinimai „Famille verte“, „Famille
rose“ ir pan. XVIII a. pirmoje pusėje nemažai porceliano i Europą buvo
importuota iš Japonijos Arita miesto dirbtuvių. Šis porcelianas vadinamas „Imari“
vardu (pagal uostą Japonijoje, iš kurio buvo eksportuojamas porcelianas).
Kinai taip pat pradėjo savo porcelianą puošti charakteringu mėlynos, raudonos
ir auksinės spalvų deriniu (kiniškas Imari stilius). Importinės rytų
keramikos mados atsispindėjo vokiškoje majolikoje ir Delft keramikoje, kurios
fragmentų rasta Klaipėdoje (9 pav.).
18 a. Kinijos porcelianas pradėtas dengti ruda, taip vadinama Batavijos
glazūra. Batavijos (Džakartos) uostas Javos saloje Indonezijoje tuo metu buvo
pagrindinis prekybos centras, kuriame Rytų Indijos prekybos kompanijos
apsirūpindavo kiniško porceliano indais. Rudai glazūruotas porcelianas buvo
labai populiarus Olandijoje ir Švedijoje, nemažai jo rasta ir Klaipėdos
senamiesčio XVIII a. antros pusės kultūriniame sluoksnyje Sukilėlių gatvėje (10 pav.). Klaipėdos kiniškas porcelianas gana įvairus. Dominuoja indai puošti
kobalto mėlyna spalva, tačiau rasta ir Imari, Famille verte, Famille rose stiliumi
puoštų indų. Šio laikotarpio kiniško porceliano masė turi melsvą atspalvį ir
tuo skiriasi nuo visiškai balto vokiško ir angliško porceliano.
10 pav. Kiniškas porcelianas padengtas Batavijos glazūra. 18 a. vidurys - antra pusė |
11 pav. Lėkštutė iš Pranciškonų g. Vilniuje |
Europoje porcelianas pirmiausia pradėtas gaminti Vokietijoje, Meisene netoli Dresdeno, maždaug nuo 1710 m. Amžiaus viduryje gamyba pradėta daugelyje Europos šalių – Anglijoje, Prancūzijoje, Rusijoje ir kitur. Vienok kiniško porceliano dekoro stilistika išliko madinga ir buvo naudojama dešimtmečiais. Kai kurie ornamentikos šablonai kaip „Mėlynieji svogūnai“, „Šlamutis“, „Senas gluosnis“ buvo ypač populiarūs ir naudoti iki 20 a. vidurio (pav. 11).
12 pav. Populiariausi europietiško porceliano / fajanso motyvai: "Mėlynieji svogūnai", "Šlamutis" ir "Senas gluosnis" |
Pabaigai, norėtųsi palinkėti mūsų miestų archeologams atidžiau pasižiūrėti į iškasamą porcelianą. Manau pavyks rasti daugiau importo tiek iš V. Europos tiek ir iš Tolimųjų Rytų
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą